Meny

Kontakta oss

Åpne meny
08.05.2015
nina

Vitaminguiden

Läs om vitaminer, mineraler och proteiner. Har du undrat vad de olika vitaminerna och mineralerna är bra för? Vad skillnaden är mellan fettlösliga och vattenlösliga vitaminer? Hör av dig till oss om du inte hittar svaren i vitaminguiden.

Undrar du vad de olika vitaminerna och mineralerna är bra för? Vad är egentligen en antioxidant? Och vad är skillnaden på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer?
Om du inte får svar på dina frågor här, får du gärna ta kontakt med oss

Vad är vitaminer?

Ordet vitamin härstammar från det latinska ordet “vita” som betyder liv, och syftar på sådant som är livsnödvändigt för kroppen. Många av kroppens kemiska processer behöver vitaminer för att fungera normalt. Eftersom kroppen inte kan producera vitaminer själv (med undantag för D-vitamin) är det viktigt att tillföra dessa ämnen genom en sund kost. Om du slarvar med maten ibland, och det gör de flesta av oss emellanåt, kan kosttillskott vara ett nyttigt komplement och ett enkelt sätt att se till att du får i dig ditt dagliga behov.

De 13 livsnödvändiga vitaminerna vi känner till är vitamin A, C, D, E, K samt åtta olika B-vitaminer. Nedanför kan du läsa mer om vad de olika vitaminerna är bra för, och i vilka matvaror man hittar dem.

 

Vattenlösliga och fettlösliga vitaminer

Man skiljer på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. Namnen säger något om hur länge kroppen kan lagra vitaminerna. Fettlösliga vitaminer binder sig till fett och tas upp i blodet via tarmen. De lagras i levern så att det finns ett reservlager om det skulle uppstå vitaminbrist. Vitamin A, D, E och K hör till den gruppen. Vitamin C och B hör till de vattenlösliga vitaminerna som lämnar kroppen genom urinen*. Dessa vitaminer lagras alltså sämre och måste tillföras kontinuerligt. (*Undantaget är B12 som kan lagras i levern i mer än fyra år).

 

Proteiner

Proteiner är viktiga byggstenar i vår kropp, som bland annat bygger upp och upprätthåller kroppens muskelmassa. Dessutom utgör de en viktig energikälla (tillsammans med fett och kolhydrater). Proteinöverskottet i kroppen används för att skapa energi, eller omvandlas till fett som lagras i kroppen för att användas senar

 

Mineraler

Kroppen kan inte producera mineraler, utan de måste också (i likhet med vitaminer) tillföras genom kost eller kosttillskott. Mineraler kan delas in i essentiella (livsviktiga) och icke-essentiella mineraler. Kalcium och magnesium är exempel på mineraler. Järn, zink, koppar, selen, mangan, jod och krom kallas ofta för spårämnen. Nedan finner du en översikt över de olika funktioner som mineralerna har i kroppen.

• Magnesium och kalcium bidrar till normal muskelfunktion. Dessutom bidrar magnesium till nervsystemets normala funktion.
• Magnesium, kalcium, zink, fosfor och mangan bidrar till att bibehålla normal benstomme.
• Fosfor, kalcium och magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder.
• Järn och magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.
• Zink, selen, koppar och mangan bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
• Krom bidrar till att bibehålla normala blodsockernivåer.
• Fosfor, mangan, magnesium, järn, jod, kalcium och koppar bidrar till normal energiomsättning.
• Koppar bidrar till hårets och hudens normala pigmentering.

Mer information och råd om kost hittar du på livsmedelsverkets hemsida